الأحد, 08 تموز/يوليو 2018 08:52
Rate this item
(1 Vote)

منح قسم الهندسة الكيمياوية في الجامعة التكنولوجية شهادة الماجستير للطالبة  ايلاف خالد عن رسالتها  الموسومة:

 

Improvement of Drag Reductioction for water flow in pipe Based Nano Fluid

تحسين تقليل الاعاقة لجريان المياه في الانابيب باستخدام المواد النانوية

  اوضحت الطالبة  في هذه الدراسة بانه تم دراسة تأثير الموائع النانوية كعوامل مقللة لخسائر الطاقة الناتجةاثناء نقل المياه في خطوط الانابيب.حيث تهدف هذه الدراسة إلى فهم آلية كيفية تأثير وجود المواد الصلبة او النانوية في السوائل على تقليل مشاكل خسائر الاحتكاك في الأنابيب، تم اختيار ماء الحنفية ليكون السائل الذي تم اختباره و المائع النانوي المستخدم عبارة عن محلول مخفف من الماء وجزيئات السيليكا SiO2 Nano ، أو جزيئات ثاني أكسيد التيتانيوم والتي استخدمت بخمسة تراكيز مختلفة (50 - 250) جزء في المليون. تمت دراسة الخصائص الريولوجية لهذه المواد باستخدام مقياس اللزوجة Brookefield Dial rotational viscometerبسرع دوران تتراوح بين (50-250) دورة في الدقيقة. من خلال قياس قراءات عزم الدوران(Torque)  ضد rpms لجميع التراكيز المحددة. وجد أنه مع زيادة تركيز NP و rpm ، تزداد نسبة الانخفاض في عزم الدوران. وقد وجد أيضًا أن TiO2 nanofluid كان اقوى تأثيراً بزيادة التراكيز كما انه يساعد على خفض عزم دوران بصورة افضل من SiO2 nanofluid.

واقيمت المناقشة على قاعة الخوارزمي في القسم وتالفت لجنة المناقشة من أ.م.د.خالد عجمي سكر رئيسا و أ.م.د عزت نيازي و م.د. زينب يوسف اعضاء وباشراف : أ.د. ثامر جاسم محمد.

 

  The effect of Nano fluids as drag reducing agents for water flowing in pipelines was investigated in the present work. This study is aimed at understanding the mechanisms of how the presence of Nano particles in a fluid system helps alleviate the problems of frictional losses in pipes. In this study tap water was chosen to be the tested liquid and the Nano fluid was a dilute solution of water and silica SiO2 Nano particles, or water and titanium dioxide TiO2 Nano particles which was used with five different concentrations (50 - 250) ppm. The rheological properties of these materials were investigated using a        Brookefield Dial rotational viscometer with rotational speeds ranging between (50-250) rpm; by measuring torque readings against rpms for all the selected concentrations. It was found that as NP concentration and rpm was increased, the torque reduction was increased.  It was also found that TiO2 nanofluid was more affected by concentration and it has more torque reduction than SiO2 nanofluid.

 

 

Top